Ja til norsk tilsyn på norsk kontinentalsokkel

John-Peder Denstad, leder av LO i Trondheim

En samlet norsk fagbevegelse kjemper imot en EU forordning som kalles HOFO (Helicopter Offshore Operat­ions). EU ønsker å innføre et nytt felles regelverk for helikoptertrafikk offshore. Etter planen fra 1.7.2018. Dette er utviklet av EUs tilsyn for flysikkerhet (EASA).

Fra innføringa av EØS i 1994 har alle norske regjeringer vært klare på at den norske kontinentalsokkelen ikke omfattes av EØS-avtalen. Å godta HOFO-forordningen undergraver dette prinsippet. Vi husker PUMA-ulykken der rotoren løsnet og 13 mistet livet. Før granskingsrapporten var ferdig ga EASA Puma klarsignal for å fly igjen. Men det norske luftfartstilsynet opprettholdt flyforbudet.

Dersom HOFO blir innført, så vil det norske luftfartstilsynet hverken ha godkjenning- eller til­synsansvaret. Det har landet flyselskapet som har fått anbudet er registrert i. Dette såkalte hjem­lands­prinsippet ønsker EU å innføre både på sikkerhet, arbeids­miljø, lønns- og arbeidsforhold.

Årsmøtet i LO i Trondheim krever at regjeringen bruker vetoretten mot HOFO, forsvarer vertslandsprinsippet og ber EU holde hendene unna norsk kontinentalsokkel.

 

 

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s